Arnolfi'nin-Düğünü

Jan Van Eyck ve “Arnolfi’nin Düğünü” eseri

Jan Van Eyck’in “Arnolfi’nin Düğünü” adlı eserinde Brugge’de yaşayan zengin İtalyan ailesi Giovanni di Nicolao Arnolfini ve karısını betimlediği düşünülmektedir.

Uzmanlar Jan Van Eyck’in bu resminde çiftin nişan veya evlilik törenlerini belgelemek amacını gütmüş olabileceği gibi Arnolfini’nin ölen karısının anısına da sipariş vermiş olabileceğini işaret ediyor.

“Arnolfi’nin Düğünü” eserinde geleneksel bir nikah törenini tasvir etmeyen Jan Van Eyck’in tablosunda resmedilen erkeğin ciddi ifadesine veya çiftin duruşundaki resmiyete bakıldığında bir kutlamanın söz konusu olmadığı ortadadır. Ayrıca resimde kadının elinin kocasının elinden kayıyormuş gibi resmedilmiş olması da dikkat çeken bir noktadır. İşte bütün bu noktalar resmin çiftin kutsal bir eylem halinde olduklarını akıllara getirmektedir.

Duvara asılı tespih, ayna etrafında bulunan incil sahneleri ve kenara atılmış nalınlar resimdeki dinsel temalardır.

Kadının doğurganlık rolünün de göz ardı edilmediği resimde, bu evliliğin ayrıca ticari bir birleşme olduğuna yönelikte detaylar bulunmaktadır. Resimde bulunan sehpadaki pahalı ithal portakallar, yerdeki Anadolu kilimi, mobilyalar ve figürlerin kıyafetlerinin kalitesi dikkat çeken ayrıntılardır.

RESMİN ODAK NOKTALARI VE ALTINDA YATAN DETAYLAR

1 – EL: Arnolfi’nin Düğünü adlı eserde uzmanlar tarafından gerçekleştirilen detaylı kızıl ötesi çalışmalar, van Eyck’in elin duruşunda çeşitli düzenlemeler yaptığını ortaya koymaktadır. Bu jest, anlamlı olup çiftin tuhaf e resmi el tutuşma şekline bakılırsa evlilik yemini edildiğini işaret ediyor olabilir.

2 – DIŞ BÜKEY AYNA: Resimde bulunan aynayı süsleyen madalyonlarda, İsa’nın çilesini anlatan on sahne yer alır. Aynada yansımaları gösterilen iki erkekten biri ressamın kendisidir ki bu, aynanın üzerindeki imza ile Latince yazılmış “Jan van Eyck buradaydı 1434” cümlesine anlam kadar.

3 – KADIN : Eteğini toplama şekli dönemin modası olsa da kadını hamile gibi göstermektedir. Ki zaten etraftaki diğer detaylarda doğurganlığa işaret etmektedir. Arkasında bulunan ahşap oyma ejdarha heykelciği doğumun koruyucu azizesini temsil etmektedir.