Sabancı Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Mükemmeliyet Merkezi (SU Gender) ve İstanbul Kadın Müzesi ev sahipliğinde “Feminist Pedagoji: Müzeler, Hafıza Mekânları ve Hatırlama Pratikleri Konferansı” ve bu kapsamdaki 1. Asya ve Avrupa Kadın Müzeleri Buluşması’nın son günü toplumsal duyarlılığı yüksek iki sanat etkinliği yapıldı.
ABD’de ve Avrupa’da müzik dünyasından tanınmış bestecilerle çalışmış, uluslararası film festivalinde ödüller kazanmış ve Yeni Müzik (New Music) akımının temsilcilerinden dünya çapında ünlü piyanist ve multimedya sanatçısı Michiko Saiki “Kırılgan bir müzik performansı ile izleyiciye ulaşmak: Kadın sesleri” temasıyla bir performans gerçekleştirdi. Getronagan Ermeni Lisesi’nde gerçekleştirilen performansta Saiki, Ermeni müziğinin ikonu olarak kabul edilen Gomidas’ın piyanosunu kullandı. Michiko Saiki, toplumsal cinsiyet anlamında duyarlığı yüksek uluslararası bu konferans kapsamında Gomidas’ın piyanosunu kullanma imkanı verilmesine vesile olan herkese teşekkür etti.
Michiko Saiki, “çocuk yaşta evlendirilmeye” ilişkin empati yaratılması temasına ilişkin gerçekleştirdiği performansa dair şunları söyledi:
“Kadın” temalı seslendiren piyanist (vocalizing pianist) besteleri yaratmak için, farklı kültür gruplarından kadın bestecilerle iş birliği yapıyorum. Piyanistin seslendirmesi nedeniyle, seslendiren piyanist janrı, performans sanatçısının bedenini ve toplumsal cinsiyetini performansın ayrılmaz bir parçası haline getiriyor. Performans, seyircinin dikkatini sanatçının bedenselliğine çekiyor ve sanatçıyı kırılgan, cinsiyetlendirilmiş bir varlık olarak sunuyor. Bu özelliklerden dolayı, bu janrın dinleyiciye estetiği duyusal olarak deneyimleme fırsatı verdiğini düşünüyorum. Böylesi bir performans, izleyicinin bilinçsiz toplumsal cinsiyet klişelerine meydan okuyan, kadın merkezli bir alan yaratıyor. Feminist pedagojiye örnek vermek için, daha önceden hazırladığım elektronik tınılar ve bir video eşliğinde Türk bestecisi Beste Özçelebi’nin “For them…” [Onlar için…] adlı bestesinde yoğunlaşacağım. Bu parça farklı duygular içinde olan bir çocuk gelinin bakış açısıyla yazılmıştır: Çocuk evlendirileceğini öğrenir, hayatını anlamaya ve kabul etmeye çalışır, ama korkmaktadır, perişandır ve yardıma ihtiyacı vardır. Bu parça sadece bir toplumsal sorun hakkında bilgi vermekle kalmıyor, aynı zamanda seyircinin çocukla empati kurmasını sağlıyor.” Sözleriyle performansın ana temasını vurguladı. Performansın canlı yayın linki için https://www.facebook.com/IstanbulKadinMuzesi/videos/vb.389510011116754/479978815832127/?type=2&theater
Saiki’nin performansının ardından, dünya kadın müzelerinin geçmiş sergilerinden örneklerin yer aldığı ve şiddet içeren bir tarih veya hafızanın nasıl şiddet fotoğrafları kullanılmadan hikâyeleştirildiği “İfşa Etmeden?” adlı 15 çalışmadan oluşan serginin açılışı Sabancı Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dekanı Özgür KIBRIS ve İstanbul Kadın Müzesi (İKM) Küratörü Meral Akkent tarafından gerçekleştirildi. Sergi, 20 Ekim- 20 Kasım tarihleri arasında, Çarşamba günleri 14:00-15:30 saatleri arasında Getronagan Ermeni Lisesi’nde izlenebilecek.