Aynı zamanda Canaletto olarak da bilinen Giovanni Antonia Canal’ın yaptığı bu resim, sanatçının topografik ayrıntıları kavrama yeteneği ile kompozisyon becerisinin bir göstergesidir. Canaletto, San Marco Meydanı’nın farklı perspektiflerden birçok resmini yaptığı gibi hiç hatasız ancak öznel Venedik manzaraları ya da orijinal adıyla “vedute” üzerinde de çalışmıştı. İlk olarak Lichtenstein, Viyana ve Vaduz Prensi’nin koleksiyonlarında yer alan bu çarpıcı San Marco Bazilikası ile Plazzo Ducale (Dükler Sarayı) manzarası, günümüzde, aynı tarihli Santa Maria della Salute Bazilikası ile Venedik Görünümü adlı benzer resimle birlikte Kaliforniya’da sergilenmektedir.
Venedik’in resmi merkezi olan San Marco Meydanı, uzun bir süre boyunca popüler bir toplantı alanıydı ve ayrıca kent festivallerinin düzenlendiği, devlet dairelerinin bulunduğu yerdi. Meydanın mimari ögeleri resmin sol kısmında toplanmıştır. Ön plandaki yapı , eski bir Bizans Katedrali olan bazilikadır ve hemen arkasında kendine özgü beyaz ve solgun gül renkli mermerleriyle çeşitli düklere ev sahipliği yapan saray vardır. Arka planda ise Andre Palladio’nun tasarladığı kilisesiyle San Giorgio Maggiore Adası yer almaktadır.
Mimarinin zarif çizgilerle aktarılması ve Venedik ışığının çağrışım uyandıracak şekilde kullanılması Canaletto’nun manzaraya hoş bir katkıda bulunmasını sağlamıştır. Etrafa saçılmış figür grupları, Venedik’in müreffeh bir ticaret merkezi olduğu fikrini vurgulamaya yardımcıdır. Kentin önemli yapılarını bulunduğu bu meydanın resmini yapmayı seçerek sanatçı, resmin gruplar halinde Venedik’e gelip seyahatlerini hatırlatacak birer anı olarak eve götürmek üzere bir hayli resim ve heykel satın alan zengin turistlere cazip gelmesini de garantilemiştir.
Kaynakça: Sanatın Tüm Öyküsü